Pædagogik og musikformidling

Igennem de sidste 10 år har jeg arbejdet meget med komposition i pædagogiske sammenhænge.

Komposition, skabende musikalsk arbejde, giver mulighed for at bruge sin musikalitet uden nødvendigvis at have traditionelle musikalske færdigheder.  Alle har en musikalitet og alle kan udtrykke sig musikalsk. Gennem skabende musikalsk arbejde kan man opdage, hvad musikken betyder for én. Og gennem at skabe musik sammen kan man åbne op for en forståelse af hinanden som musikalske mennesker.

Sammen med FIGURA Ensemble, særligt ensemblets leder Jesper Egelund, har jeg udviklet det pædagogiske værksted "Små Komponister". I "Små Komponister" skaber børn musik på baggrund af leg med lyd, lydformning og fortælling. Vi arbejder med grafisk notation, og børnene spiller på hjemmelavede instrumenter eller forhåndenværende skoleinstrumenter, skrammel mm. Til sidst i forløbet møder børnene musikere fra FIGURA, som spiller børnenes kompositioner sammen med børnene. Og forløbet afsluttes med en koncert.

formidling 1At have skabt et stykke musik og spille det for andre sammen med en dygtig musiker er en stor oplevelse af kompetence og selvværd. Men mindst ligeså væsentlig er den kunstneriske proces, der fører frem til det. Børnene former et musikalsk udtryk fra at være en hob af fornemmelser og spredte idéer til at blive et fritsvævende "legeme", som de kan forstå og give videre til andre. Det er en enestående udvidelse af éns musikalske bevidsthed.

Mere om Små Komponister og FIGURA her.

Udover det pædagogiske arbejde med børn holder jeg foredrag både om min egen musik, og om generelle musikalske emner og musikfilosofi. Jeg underviser MGKeleverne på Ishøj Musikskole i "Musikforståelse", som er en almen introduktion til musiktænkning og til klassisk musik.